• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Artikel Aftonbladet gällande tuff ekonomi, får inte ihop den.

Lasse.K.

Aktiv medlem
Poäng: 136
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
47
Poäng
136
Läste en artikel om en familj i Aftonbladet gällande den ansträngda ekonomin idag och tyckte nog att den var lite märklig.
En familj med två vuxna och en tonårsdotter.
Familjen har det definitivt tufft men har lite svårt att se att det inte går ihop.
De lever på sjukskrivning och utmätning och har efter allt är betalt 9000:- över till mat, mobilräkningar och busskort. Deras dotters högsta önskan är att åka till Stockholm och Aviccimuseet men de har inte råd trots att de har boende gratis hos vänner där.
Är det jag som är dum men om man bor i en hyreslägenhet, inte kör bil så borde väll med en bra budget 9000:- räcka till mat (bra planering och storkok) billigt abonnemang och busskort och att spara undan en liten slant varje månad?
500:- i sparande varje månad i ett år är ju 6000:- och borde räcka väl till en helg i Stockholm när man har gratis boende?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Känns överdrivet ja...
Leta sympati och vill ha en gratis resa till Stockholm känner jag mer..?
Visste dem lever inte rikt men 9000 över per månad ska 9 av 10 månader vara hanterbart
 

Lasse.K.

Aktiv medlem
Poäng: 136
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
47
Poäng
136
Känns överdrivet ja...
Leta sympati och vill ha en gratis resa till Stockholm känner jag mer..?
Visste dem lever inte rikt men 9000 över per månad ska 9 av 10 månader vara hanterbart
Känner likadant , med planering borde det rimligtvis även kunna ge lite guldkant då och då också.
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
583
Mottagna reaktioner
310
Poäng
487
Lite som i lyxfällan. Man har inte råd med barnens aktiviteter men det finns alltid pengar till tobak, Red Bull och egna utsvävningar…
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
480
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Dock är det en markant skillnad än om man är själv, och har alla räkningar själv, 9000kr på tre personer förstår jag att det är svårt! Om det ska räcka till allt förbehållsbelopp ska räcka till. Som ensam förstår jag inte hur jag ska få ihop det ens och har då strax över 5000kr själv, men sen räkningar på det och mat, hygien, div apoteksvaror, kläder och allt annat är bara att glömma. Jag vet inte hur ni andra gör om ni lever på billys för att få ihop matkostnader för en månad? Jag slänger inget alls längre men äter näringsrik mat men handlar klokt och det räcker inte. Fått avsluta viktiga försäkringar som jag hoppas klara mig utan osv.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Det debatterades även barnhunger i kvällens Aktuellt, vänstern körde på känslor och högern pratade om billig mat.
Jag tycker att det var synd att nivån blev så låg, för det är tydligen väldigt svårt att prata om just ekonomi och vad man kan göra på det personliga planet.
Här är det högt i tak och diskussioner får gå i alla riktningar, och det är förhoppningsvis folkbildande, om än på en liten skala.
"Ät dig några kilo mer överviktig, jag är övertygad om att du blir beviljad gastric bypass nästa ansökan!"
Kan appliceras på en oändlig mängd olika personliga problem.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Det är så knepigt det där. Jag och min sambo lever med två barn. På en lön.

Jag överdriver inte men vi äter extremt bra, kycklingfilé en gång i veckan, det är alltid paprika, frukt, tomater o.s.v. i vår kyl.

Det är ost som inhandlas två gånger i månaden, nötfärs äter vi också en gång i veckan och till det blöjor och barnmat.

Jag vågar påstå att vi tillsammans - totalt lägger cirka 5.000 kronor i månaden på mat, då äter vi som sagt jävligt gott, hade säkert kunna komma ner ytterligare med en tusenlapp.

Men hur gör vi det då? Jo vi handlar maten på Willys och LIDL istället för på ICA. Vi köper mycket "Vinn mot Svinn" vi storhandlar, vi besöker utländska affärer som det finns en uppsjö utav där du kan få kycklingfilé för 59 kr/kg osv. Visst det tar mer tid att göra såhär men det blir avsevärt mycket billigare.
 

Coma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Mars 2023
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Jag förstår inte heller hur matkostnader i vissa familjer kan vara så låga, Vi är två vuxna och två mellanstora barn. Vi har dragit ner handlar mer på Lidl osv. Denna månad från april lön till maj lön har vi lagt 7900 kr på mat och hygien. Hade vi haft 2000 kr kvar till transport och mobiler hade det knappt gått. Utrymme för att handla nödvändiga kläder skulle således inte finnas än mindre att resa någonstans.
 

Coma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Mars 2023
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Jag förstår inte heller hur matkostnader i vissa familjer kan vara så låga, Vi är två vuxna och två mellanstora barn. Vi har dragit ner handlar mer på Lidl osv. Denna månad från april lön till maj lön har vi lagt 7900 kr på mat och hygien. Hade vi haft 2000 kr kvar till transport och mobiler hade det knappt gått. Utrymme för att handla nödvändiga kläder skulle således inte finnas än mindre att resa någonstans.
Kanske ska tillägga att viss hygien är inräknat som toappper schampo deo tandkräm osv osv
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Tar du då bort hygienartiklarna så ligger du på ungefär samma nivå som oss.

1000 kr i veckan för 2 vuxna och 2 barn är inte alls farligt kan jag tycka.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp